donderdag 25 juli 2013

Het begin

Al het begin is moeilijk zeggen ze. Nou bij deze, schrijven van een blog ook.. Maar goed er is natuurlijk een reden om hiermee te beginnen.
Ik en mijn gezin zijn al een jaar bezig om onze financieen op orde te krijgen. Natuurlijk gaat dat niet gemakkelijk met een gezin met 3 kids. We hebben hier en daar al wat bespaart en gaan de goede kant op. Even voor de duidelijkheid, wij hebben geen schulden, maar toch krijgen wij het iedere maand voor elkaar om nog een stukje maand over te houden van het salaris.
En dan zijn we weer heel fanatiek (ik ben fanatiek, want ik ben verantwoordelijk voor de meeste uitgaven) en dan toch komt de sleur er weer in waardoor het weer even niet zo gaat zoals het moet.
We hebben een koopwoning met een hypotheek. Eigenlijk achteraf gezien, hebben wij wel een te hoge hypotheek voor onze salarissen. Ik werk drie dagen, mijn man full time.
Ons doel is om in ieder geval eerst een buffer op te bouwen van 15.000 euro en vanuit dat punt willen we gaan kijken of we een gedeelte van de hypotheek kunnen gaan aflossen.

Ik volg verschillende blogs die ik erg leuk vind en zij zijn ook een inspiratie voor mij. Maar ik merk dat ik daar toch niet genoeg aan heb. Ik wil zo graag die 15.000 euro op de bank en het wil maar niet lukken.
Het is ook allemaal enorm duur. Neem nou de kinderopvang van onze jongste 2 kinderen. Gelukkig gaat er volgend jaar weer 1 naar school dus dat scheelt al wel veel geld.
Wij zijn nooit hele grote uitgevers geweest, ik bedenk me eerst goed of we het nodig hebben en dan nog vind ik het soms zonde van het geld.
Ik heb een tijdje alles goed bijgehouden, maar dan klopte het weer niet en dan werd ik daar weer chagarijnig van. Ook a.fas probeer ik wel.
Maar vanaf nu moeten we het echt gaan bijhouden, het zou zo leuk zijn als we onze doelen zouden kunnen halen! Alle tips zijn welkom! Allereerst ga ik eens even wat verdiepen en de bedoeling is dat we vanaf augustus echt alles gaan bijhouden. Al is het alleen maar voor die beroemde stok!

1 opmerking:

  1. Het enige wat bij mij helpt is Excel. Een eigen ontworpen bladzijde voor de begroting. Op een andere bladzijde de uitgaven bijhouden, enz. Voor je het weet hou je je hele leven bij in excel :).

    Succes, hopelijk vind je een systeem die voor jou goed werkt!

    BeantwoordenVerwijderen